Azért a dobozra nem alapoznék. :)
Vannak kuplungok, sőt a nagy többség olyan kuplung amibe fékfolyadékot kell tölteni. A szerkezeti elemei is megegyeznek a fékekkel, ugyanolyan tömítések, karmantyúk találhatóak a rendszerben.
Van azonban olyan amit valami elvetemült oknál fogva nem arra terveznek. Nekem legalábbis a "use mineral oil only" figyelmeztetés a fedélen nem feltétlenül a gyártói "kapzsiság" jele, pláne hogy a mennyiség mililiterekben mérhető és az ásványi olaj kb. ott van árban, mint a fékfolyadék. :)
Nem tudom miért, szerintem is lényegesen tartósabb lenne a hőstabilabb fékfolyadék, igaz az nedvesedik, de éppen a kisebb hőterhelés miatt ez amúgy sem gond. Ráadásul amennyire másoktól hallottam egy ilyen hidraulikus kuplung tartós, nem úgy mint az általam ismert Magurák. Egy 1200-es Banditon 80e km után egy karmantyúcsere elég volt és állítólag sosem volt karbantartva.
Én azért előbb tesztelném az O gyűrű fékfolyadékállóságát, mielőtt beletöltöm a Magurába a DOTolt anyagot, de persze mindenki azt próbál ki amit szeretne - csak számoljon be az eredményről, hogy mindenki okuljon a tapasztalatból.
Az én tippem az, hogy ez a szerkezet talán kisebb, könnyebb és finomabban adagolható mint a fékkarmantyús, amúgy pedig a versenymotorokra készült, így ott volt a polcon amikor az LC8-at tervezték - de egy utca/túraendúrónak kissé nagyobb a futásteljesítménye és más jellegű a kuplunghasználata, mint egy 1-2 évre tervezett krossz/endúró motornak, amit ráadásul jellegénél fogva sokkal gyakrabban tartanak karban.
Ha azóta lett másik kuplung, akkor gondolom ennek a felismerése és a sok panasz vezetett el idáig, amit egyrész üdvözlök, másrészt remélem, hogy a régiekre is felszerelhető, bár ebben kevéssé hiszek. Túl nagy mázli lenne. :)
Szepy
pancel írta:
KTMSzepy írta:
Én máshogyan tudom, de legalább kiderül kinek van igaza. :)
Van egy "utcai" széria, ezek azonos alapúak és keverhetőek. Lényegében csak forráspontban térnek el. 3-4-5.1 A motorok, autók többségén a rendszerekre (kupakokra :) ) még mindig a "use only DOT 3 v. DOT 4 brake fluid van karmintva, de ezekbe simán tölthető 5.1. Sőt, pont a KTM-nél a könyvben már 5.1-et írtak, míg a tartályra még 4 volt írva. Aki kicsit keményebben használja a járművet, annak érdemesebb is az 5.1-et használni.
Az 5 "speckóbb", alapból más a színe is (nem világos-borostyános-opálos, hanem vörös) és nem használható olyan rendszerekben amiben az előbbiek, pláne nem keverhetőek vele. A hagyományos rendszer valamely eleme érzékeny rá.
Manapság úgy tudom már kevésbé gyakori, de sokáig nem tudták megoldani a nagyobb hőterhelést a 3-4-es típusok nyomdokán, ezért jött ki, főleg versenygépekhez az 5. Asszem ez szilikon alapú. Később kijött az előző szériák megújítása, ez kapta az 5.1 nevet, lévén az 5 már foglalt volt, de ezzel párhuzamosan az 5 el is kezdett visszaszorulni. Úgy tudom éppen amiatt, mert nem nedvszívó az 5-öt sokkal gyakrabban kell cserélni, ezért sem terjedt el utcára.
A kuplung helyére éppen azért nem töltenék jó szívvel fékfolyadékot, mert nem tűnt az O gyűrű elég speckónak ehhez. Persze ki lehet próbálni, ilyen O gyűrűt szerezni (hagyományos, olajállónak árult), aztán 1-1 bögrényi ásványi olajban ill. lezárt fékfolyadékban tárolni, mondjuk 1-2 hónap alatt csak kiderül, ha a fékfolyadék problémásabb.
A kuplungfolyadékot javallott évente vagy olajcserénként cserélni. Ha koszos az hamarabb koptatja el a szerkezetet és előbb lesz cserés.
Szepy
Igazad van, a DOT3, DOT4 és a DOT5.1 valóban Glikol alapú és keverhetők egymással, a DOT5 -ami szilikon alapú - nem keverhető egyikkel sem.
Viszont az tény, hogy a kuplung,- és a fékfolyadék egy és ugyanaz a folyadék, (
PÉLDA ITT) annyi a különbség a kettő rendszer között, hogy a kuplungban található folyadék kisebb hő,- és nyomásterhelésnek van kitéve, mint a fékrendszerben használt, egyébiránt tök ugyanaz a kettő rendszer alapja.
Üdv,
pancel