KTM Klub fórum

Magyarországi KTM-esek és KTM szimpatizánsok virtuális talákozóhelye...
Pontos idő: 2024 ápr. 19, 5:40

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Abroncsnyomás
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 19, 21:53 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 12, 12:58
Hozzászólások: 1484
Az index fórumokon már sok szó esett a különféle guminyomásokról, de szeretném megosztani egy mai tapasztalatomat.
Sima földes, füves terepen mai nyomásom 1 bar volt, és érezhetően stabilabb volt a gép kanyarokban, mint eddig az egy picivel magasabb nyomású abroncsokkal. (Ráadásul 50%-os gumikról van szó).
Az abroncsok Mitas lágyabb krosszgumik, most nem vágom fejből a számozást.

Kinek, hol, mennyi, miért?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 19, 22:10 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 15, 16:49
Hozzászólások: 2743
Tartózkodási hely: Nagykáta
Mások tanácsára már engedtem le 0,8-ra sárban, de béna vagyok hozzá, hogy komoly változást vegyek észre. Általában elöl/hátul 1,2/1,5 a max. ami jó volt nekem terepen. Ha az aszfalt is sok, akkor néha lusta vagyok változtatni és inkább marad az ott használt kb. 1,5/2,0. Ez már érezhetően nem az igazi.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 19, 22:13 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 12, 12:58
Hozzászólások: 1484
Milyen géped is van neked? Te az indexfórum ott voltál?
Ha gondolod küldj képet (tipus évjárat nick) és felteszlek a klubtablóra


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 19, 22:20 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 15, 16:49
Hozzászólások: 2743
Tartózkodási hely: Nagykáta
kope68 írta:
Milyen géped is van neked? Te az indexfórum ott voltál?
Ha gondolod küldj képet (tipus évjárat nick) és felteszlek a klubtablóra


KToM exe: 2000 LC4 Adventure. Igen.
Oké, de ez akkor is él, ha nem akarok klubtag lenni? :D :?:


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 19, 22:23 
Offline
Törzstag
Törzstag

Csatlakozott: 2006 márc. 12, 19:27
Hozzászólások: 160
Tartózkodási hely: Budapest III.ker.
Én 1 bar-ral szoktam, ez bevált. 1 felett csúszott.

_________________
EXC525


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 19, 22:24 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 15, 16:49
Hozzászólások: 2743
Tartózkodási hely: Nagykáta
Még az abroncshoz: vakszelepet használok, defektes kerékkel mentem már 3-4 km-t is gond nélkül könnyebb motorral, terepen.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 22, 21:04 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 12, 16:45
Hozzászólások: 1613
Tartózkodási hely: Budapest
Nah, egy idevágó cikk, szerintem hasznos.

10 dolog a guminyomásról
Hogyan növelhető a tapadás egy pumpa és egy nyomásmérő segítségével.
A jó teljesítményhez saras pályán alapvető, hogy jó minőségű gumik legyenek a motoron, viszont rossz guminyomással tönkreteheted a legjobb új bütykök hatását is. A következő néhány pont a megfelelő guminyomás beállításáról szól.

1: milyen nyomással kezdjünk?
Általában a nyomás kb. 0,8 – 0,85 bar elöl és hátul is. Az extrém eseteken kívül, elég kb. 0,1 - 0,15 bar nyomással több illetve kevesebb nyomást állítani. Tehát a normál nyomás kb. 0,7 – és 1 bar közé essen.

2: számít ilyen kevés változtatás (0,07 bar kb. 1 psi)?
Az 1 psi (0,07 bar) nyomáskülönbség nagyjából 10 %-os változtatásnak felel meg. Ez viszont exponenciálisan jelentkezik a tömlő merevségében, a mintázat lenyomatában illetve a tapadás összhatásában. A guminyomás állítás annyira kényes dolog, hogy a gyártók ¼ psi léptékkel szabályozzák.
Először csak 1 psi-vel növeljük, vagy csökkentsük a nyomást! Ha szükséges, a finomállítást innen már ½ vagy ¼ psi-vel folytassuk!

3: motorozás közben melegszik a gumi?
Amikor a kerék forog, a súrlódás miatt felforrósodik a gumi. De nem ez a melegedés egyetlen okozója. Az oldalfal rugózása és a tömlő deformálódása miatt is tovább nő a gumi hőmérséklete.
A hátsó gumi mindig jobban melegszik, mint az első. Meleg napokon jobban melegszik, mint hidegben, és a talaj is befolyásolja a melegedést, mivel kemény, köves talajon jobban melegszik, mint puha, agyagos talajon.
Az első három kör alatt a nyomás kb. 6 psi (kb. 0,4 bar) nyomással nő, míg az első gumi nyomása ennek a felével.
A legegyszerűbb megoldás erre a problémára, hogyha az optimálisnál alacsonyabb nyomással állunk a startvonalra. Kezdjünk 10 psi-vel (0,69 bar) a hátsó kerékben, így a gumi nyomása a maximumát (14 psi vagy 0,96 bar) az első három kör után el fogja érni!

4: az első gumi hajlamosabb a defektre?
Igen. Az első gumi térfogata kisebb, a benne lévő levegő mennyisége is kisebb, mint a hátsóban. Azonos első és hátsó nyomás mellett, az első sokkal kevesebbet fog fel egy ütésből, és ez könnyen durrdefektet okozhat.

5: honnan tudjuk, hogy túl magas a guminyomás?
A tapadás hiánya, illetve a túl sok kipörgés egyértelmű jelei a magas nyomásnak. Ha túl magas a nyomás, nincs "tiszta felni".

6: mi az a "tiszta felni"?
A tiszta felni egy kifejezés. Arra utal, hogy a gumi oldalfala rá tud fordulni menet közben a felni peremére. A megfelelő nyomású gumi rugózni fog a gumi oldalfala körül is és a felni peremének a legfelső részét tisztára dörzsöli. Ha nincs a felni peremén egy csillogó, polírozott rész, akkor a gumiban túl magas a nyomás.

7: honnan tudjuk, hogy alacsony a nyomás?
A motor szenved a hepehupákon. Hasonlóan a magas nyomáshoz, az első gumi nem tapad jól a fordulókban, de ebben az esetben a csúszás helyett a gumi puhasága miatt a gumi lefordul a felniről. Ha a tiszta rész felülete a felni peremének szélétől nagyobb, mint 4 mm, akkor túl alacsony a nyomás.

8: mekkora nyomás ideális sárban?
Ha a sár miatt lassul a pályán a sebesség, akkor 10 psi-re (0,69 bar), vagy az alá kell csökkenteni a hátsó nyomást! Ha a sár nem túl mély, és még elég magas a sebesség, akkor a megszokott, normál nyomáshoz ragaszkodjunk! Ha nagyon ragadós a sár, és küzdeni kell, hogy az eleje a földön maradjon, növelni kell a hátsó nyomást, hogy a hátsó kerék könnyebben kitörjön, elforogjon!

9: mi a helyzet sziklás talajon?
Sziklás talajon növeljük a nyomást!

10: mi a helyzet a négyüteműekkel?
Mivel a négyüteműeknek más a súlyelosztásuk, ezért azok inkább áttörnek az akadályokon, mint átsiklanak rajtuk. Emiatt az első gumi nyomása magasabb kell, hogy legyen. A kétüteműnél használt normál 12 psi nyomás helyett a négyüteműnél használjunk inkább 14 psi nyomást! A hátsó kerék nyomása viszont maradhat 12 psi, de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 22, 21:25 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 15, 16:49
Hozzászólások: 2743
Tartózkodási hely: Nagykáta
mic71 írta:
..., de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit.


Az milyen? Szív, sűrít... :)
Vannak ebben is különbségek vagy ez valami régi dolog lehet?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 22, 21:53 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 12, 16:45
Hozzászólások: 1613
Tartózkodási hely: Budapest
faki írta:
mic71 írta:
..., de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit.


Az milyen? Szív, sűrít... :)
Vannak ebben is különbségek vagy ez valami régi dolog lehet?


Oda van írva, kiemeltem neked :D


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 22, 22:15 
Offline
Alapító tag
Alapító tag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 15, 16:49
Hozzászólások: 2743
Tartózkodási hely: Nagykáta
mic71 írta:
Oda van írva, kiemeltem neked :D


Kösz! :)
Láttam valamelyik enduro guminál erősített (vagy valami hasonló) jelzésű változatot, de nem gondoltam, hogy azt ilyen céllal készítik. :idea:


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: metzeler
HozzászólásElküldve: 2006 márc. 23, 12:13 
Offline
Regisztrált tag
Regisztrált tag

Csatlakozott: 2006 márc. 13, 15:32
Hozzászólások: 44
Sziasztok!

Mivel pénzem sup.mot. szettre nincs, időm se nagyon cserélgetni, kinéztem egy olyan semmire nem jó gumit a gépre, mert a gyári Pirelli MT 21 hátul majdnem teljesen lekopott. /625 sxc/
Ha van valakinek tapasztalata Metzeler Enduro 3 tipusú gumival nyomjon már pár sort róla! Köszi ugor


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: metzeler
HozzászólásElküldve: 2006 ápr. 02, 18:11 
Offline
Törzstag
Törzstag
Avatar

Csatlakozott: 2006 márc. 19, 9:00
Hozzászólások: 651
Tartózkodási hely: Budapest
tapasztalat nincs, jó árat viszont tudok rá ;)
amugy sokan dicserik de inkabb a terepezok hasznaljak tudtommal!

mondd a méretet


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 6 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség