KTM Klub fórum http://www.ktmklub.hu/phpbb3/ |
|
Abroncsnyomás http://www.ktmklub.hu/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=33 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | kope68 [ 2006 márc. 19, 21:53 ] |
Hozzászólás témája: | Abroncsnyomás |
Az index fórumokon már sok szó esett a különféle guminyomásokról, de szeretném megosztani egy mai tapasztalatomat. Sima földes, füves terepen mai nyomásom 1 bar volt, és érezhetően stabilabb volt a gép kanyarokban, mint eddig az egy picivel magasabb nyomású abroncsokkal. (Ráadásul 50%-os gumikról van szó). Az abroncsok Mitas lágyabb krosszgumik, most nem vágom fejből a számozást. Kinek, hol, mennyi, miért? |
Szerző: | faki [ 2006 márc. 19, 22:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Mások tanácsára már engedtem le 0,8-ra sárban, de béna vagyok hozzá, hogy komoly változást vegyek észre. Általában elöl/hátul 1,2/1,5 a max. ami jó volt nekem terepen. Ha az aszfalt is sok, akkor néha lusta vagyok változtatni és inkább marad az ott használt kb. 1,5/2,0. Ez már érezhetően nem az igazi. |
Szerző: | kope68 [ 2006 márc. 19, 22:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
Milyen géped is van neked? Te az indexfórum ott voltál? Ha gondolod küldj képet (tipus évjárat nick) és felteszlek a klubtablóra |
Szerző: | faki [ 2006 márc. 19, 22:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
kope68 írta: Milyen géped is van neked? Te az indexfórum ott voltál?
Ha gondolod küldj képet (tipus évjárat nick) és felteszlek a klubtablóra KToM exe: 2000 LC4 Adventure. Igen. Oké, de ez akkor is él, ha nem akarok klubtag lenni? ![]() ![]() |
Szerző: | Soma [ 2006 márc. 19, 22:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
Én 1 bar-ral szoktam, ez bevált. 1 felett csúszott. |
Szerző: | faki [ 2006 márc. 19, 22:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Még az abroncshoz: vakszelepet használok, defektes kerékkel mentem már 3-4 km-t is gond nélkül könnyebb motorral, terepen. |
Szerző: | mic71 [ 2006 márc. 22, 21:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nah, egy idevágó cikk, szerintem hasznos. 10 dolog a guminyomásról Hogyan növelhető a tapadás egy pumpa és egy nyomásmérő segítségével. A jó teljesítményhez saras pályán alapvető, hogy jó minőségű gumik legyenek a motoron, viszont rossz guminyomással tönkreteheted a legjobb új bütykök hatását is. A következő néhány pont a megfelelő guminyomás beállításáról szól. 1: milyen nyomással kezdjünk? Általában a nyomás kb. 0,8 – 0,85 bar elöl és hátul is. Az extrém eseteken kívül, elég kb. 0,1 - 0,15 bar nyomással több illetve kevesebb nyomást állítani. Tehát a normál nyomás kb. 0,7 – és 1 bar közé essen. 2: számít ilyen kevés változtatás (0,07 bar kb. 1 psi)? Az 1 psi (0,07 bar) nyomáskülönbség nagyjából 10 %-os változtatásnak felel meg. Ez viszont exponenciálisan jelentkezik a tömlő merevségében, a mintázat lenyomatában illetve a tapadás összhatásában. A guminyomás állítás annyira kényes dolog, hogy a gyártók ¼ psi léptékkel szabályozzák. Először csak 1 psi-vel növeljük, vagy csökkentsük a nyomást! Ha szükséges, a finomállítást innen már ½ vagy ¼ psi-vel folytassuk! 3: motorozás közben melegszik a gumi? Amikor a kerék forog, a súrlódás miatt felforrósodik a gumi. De nem ez a melegedés egyetlen okozója. Az oldalfal rugózása és a tömlő deformálódása miatt is tovább nő a gumi hőmérséklete. A hátsó gumi mindig jobban melegszik, mint az első. Meleg napokon jobban melegszik, mint hidegben, és a talaj is befolyásolja a melegedést, mivel kemény, köves talajon jobban melegszik, mint puha, agyagos talajon. Az első három kör alatt a nyomás kb. 6 psi (kb. 0,4 bar) nyomással nő, míg az első gumi nyomása ennek a felével. A legegyszerűbb megoldás erre a problémára, hogyha az optimálisnál alacsonyabb nyomással állunk a startvonalra. Kezdjünk 10 psi-vel (0,69 bar) a hátsó kerékben, így a gumi nyomása a maximumát (14 psi vagy 0,96 bar) az első három kör után el fogja érni! 4: az első gumi hajlamosabb a defektre? Igen. Az első gumi térfogata kisebb, a benne lévő levegő mennyisége is kisebb, mint a hátsóban. Azonos első és hátsó nyomás mellett, az első sokkal kevesebbet fog fel egy ütésből, és ez könnyen durrdefektet okozhat. 5: honnan tudjuk, hogy túl magas a guminyomás? A tapadás hiánya, illetve a túl sok kipörgés egyértelmű jelei a magas nyomásnak. Ha túl magas a nyomás, nincs "tiszta felni". 6: mi az a "tiszta felni"? A tiszta felni egy kifejezés. Arra utal, hogy a gumi oldalfala rá tud fordulni menet közben a felni peremére. A megfelelő nyomású gumi rugózni fog a gumi oldalfala körül is és a felni peremének a legfelső részét tisztára dörzsöli. Ha nincs a felni peremén egy csillogó, polírozott rész, akkor a gumiban túl magas a nyomás. 7: honnan tudjuk, hogy alacsony a nyomás? A motor szenved a hepehupákon. Hasonlóan a magas nyomáshoz, az első gumi nem tapad jól a fordulókban, de ebben az esetben a csúszás helyett a gumi puhasága miatt a gumi lefordul a felniről. Ha a tiszta rész felülete a felni peremének szélétől nagyobb, mint 4 mm, akkor túl alacsony a nyomás. 8: mekkora nyomás ideális sárban? Ha a sár miatt lassul a pályán a sebesség, akkor 10 psi-re (0,69 bar), vagy az alá kell csökkenteni a hátsó nyomást! Ha a sár nem túl mély, és még elég magas a sebesség, akkor a megszokott, normál nyomáshoz ragaszkodjunk! Ha nagyon ragadós a sár, és küzdeni kell, hogy az eleje a földön maradjon, növelni kell a hátsó nyomást, hogy a hátsó kerék könnyebben kitörjön, elforogjon! 9: mi a helyzet sziklás talajon? Sziklás talajon növeljük a nyomást! 10: mi a helyzet a négyüteműekkel? Mivel a négyüteműeknek más a súlyelosztásuk, ezért azok inkább áttörnek az akadályokon, mint átsiklanak rajtuk. Emiatt az első gumi nyomása magasabb kell, hogy legyen. A kétüteműnél használt normál 12 psi nyomás helyett a négyüteműnél használjunk inkább 14 psi nyomást! A hátsó kerék nyomása viszont maradhat 12 psi, de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit. |
Szerző: | faki [ 2006 márc. 22, 21:25 ] |
Hozzászólás témája: | |
mic71 írta: ..., de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit.
Az milyen? Szív, sűrít... ![]() Vannak ebben is különbségek vagy ez valami régi dolog lehet? |
Szerző: | mic71 [ 2006 márc. 22, 21:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
faki írta: mic71 írta: ..., de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit. Az milyen? Szív, sűrít... ![]() Vannak ebben is különbségek vagy ez valami régi dolog lehet? Oda van írva, kiemeltem neked ![]() |
Szerző: | faki [ 2006 márc. 22, 22:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
mic71 írta: Oda van írva, kiemeltem neked
![]() Kösz! ![]() Láttam valamelyik enduro guminál erősített (vagy valami hasonló) jelzésű változatot, de nem gondoltam, hogy azt ilyen céllal készítik. ![]() |
Szerző: | ugor [ 2006 márc. 23, 12:13 ] |
Hozzászólás témája: | metzeler |
Sziasztok! Mivel pénzem sup.mot. szettre nincs, időm se nagyon cserélgetni, kinéztem egy olyan semmire nem jó gumit a gépre, mert a gyári Pirelli MT 21 hátul majdnem teljesen lekopott. /625 sxc/ Ha van valakinek tapasztalata Metzeler Enduro 3 tipusú gumival nyomjon már pár sort róla! Köszi ugor |
Szerző: | Mcemru [ 2006 ápr. 02, 18:11 ] |
Hozzászólás témája: | Re: metzeler |
tapasztalat nincs, jó árat viszont tudok rá ![]() amugy sokan dicserik de inkabb a terepezok hasznaljak tudtommal! mondd a méretet |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |