KTM Klub fórum http://www.ktmklub.hu/phpbb3/ |
|
FÉKOLAJ http://www.ktmklub.hu/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=687 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | FEKI [ 2008 szept. 11, 7:22 ] |
Hozzászólás témája: | FÉKOLAJ |
Segítséget szeretnék kérni fékolaj témában: 525 EXC-n supermoto kerekeket használok, 320-as BRAKING tárcsával de az eredeti féket adapterrel. Szóval kezdetben egész jól működött a cucc, de kb 100km után fel-levegősödött a fékem. A kérdésem az lenne, hogy használhatok-e IPONE 300-at (DOT 7) ? anélkül, hogy tönkretenné a gyári féknyerget munkahengert stb.... Ja kérlek kíméljetek a vegyek radiális rendszert, 4 dugattyús rendszert stb. válaszokkal. mivel közben építkezek és örülök, ha végére a vastól nem kell megválnom. KÖSZI! |
Szerző: | pancel [ 2008 nov. 09, 23:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Feki! A probléma több komponensű lehet, legvalószínűbb, hogy a fékfolyadék körül van a gond. Gyárilag a DOT 5.1-es fékfolyadék az előírás, de pl a DOT 5 folyadékot, ami szilikon bázisú, határozottan tiltják. A DOT szabvány szerint következő értékkel bírnak a fékfolyadékok: DOT 3 .: Forráspont: 205 °C Nedves forráspont: 140 °C Viszkozitás -40 °C-nál: 1500 mm2/s Viszkozitás 100°C-nál: 1,5mm2/s DOT 4 .: Forráspont: 230 °C Nedves forráspont: 155 °C Viszkozitás -40 °C-nál: 1800 mm2/s Viszkozitás 100°C-nál: 1,5mm2/s DOT 5.1: Forráspont: 260 °C Nedves forráspont: 180 °C Viszkozitás -40 °C-nál: 900 mm2/s Viszkozitás 100°C-nál: 1,5mm2/s A DOT 5 szilikonbázisú fékfolyadék, amit többek közt a bíbor színéről lehet felismerni. Tudni kell róla, hogy nem tudja a környezetéből megkötni a párát, ezért már 100°C-on hajlamos felgázosodni, mindemellett összenyomhatóbb mint a többi, ezért egy gyártó sem engedélyezi a használatát. Az általad választott fékfolyadék nagyjából ugyanaz, mint az átlagos 5.1-es fékfolyadék (persze kisebb eltérések azért vannak), leginkább abban tér el, hogy mint a nevéből is kitűnik, 300 °C a forráspontja. Tehát elvileg minden további nélkül használható, de azért mielőtt hegyi szerpentinezésbe kezdesz, előtte terheld meg úgy Isten igazából egy biztonságosabb helyen, hogy érezd a különbséget. A másik lehetőség, hogy a féktárcsád "túl egyenes" és ha gyengén is, de folyamatosan fog a féked, és ez forralja meg a fékfolyadékot. A féktárcsának szükséges, hogy pici "ütése" legyen, hogy fékezés után "szétüsse" a fékbetéteket. Ezt felemelt első kerékkel tudod ellenőrizni úgy, hogy megforgatod a kereket, ráfékezel, majd újra forgasd meg a kereket. ha picit folyamatosan fog a fék akkor további vizsgálatot érdemel, és műszerrel is célszerű megmérni a tárcsa ütését. Ha nincs ütése a tárcsának, hosszú távon az is megforralhatja a fékfolyadékot, amitől felgázosodhat. Remélem segítettem. Üdv, pancel |
Szerző: | Petya [ 2008 nov. 10, 0:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
pancel írta: A másik lehetőség, hogy a féktárcsád "túl egyenes" és ha gyengén is, de folyamatosan fog a féked, és ez forralja meg a fékfolyadékot.
A féktárcsának szükséges, hogy pici "ütése" legyen, hogy fékezés után "szétüsse" a fékbetéteket. Ezt felemelt első kerékkel tudod ellenőrizni úgy, hogy megforgatod a kereket, ráfékezel, majd újra forgasd meg a kereket. ha picit folyamatosan fog a fék akkor további vizsgálatot érdemel, és műszerrel is célszerű megmérni a tárcsa ütését. Ha nincs ütése a tárcsának, hosszú távon az is megforralhatja a fékfolyadékot, amitől felgázosodhat. Remélem segítettem. Üdv, pancel Hali! Tényleg tök jókat írsz Pancel, de ilyen butaságot azért ne terjesszünk, hogy a féktárcsának ütnie kell! Mennyire kellene ütnie? 0,1mm-t? Vagy többet? Kevesebbet? Azért alap műszaki érzékkel belátható, hogy ez nem így működik. A féknyeregben lévő dugattyúkat egy gumikarmantyú tömíti, tartja a helyén és téríti vissza egy fékezés után a megfelelő mértékben. Mivel gumiból van, ezért rugalmas alakváltozást szenved el fékezéskor és igyekszik visszanyerni eredeti alakját, így amikor megszűnik a fékerő, visszahúzza a dugattyút egy kicsit, ezzel tehermentesíti a tárcsát. Ennyi. Levett féknyereggel működtetve a féket tökéletesen látszik a dolog. Még egy apróság. A fentiek miatt szokták (általában versenyzők) csinálni azt, hogy bizonyos időnként megjáratják a féknyergekben a dugókat, ezzel egy kicsit felpuhítják a karmantyúkat és a fék sokkal érzékenyebb, adagolhatóbb lesz. Próbáljátok ki, tökéletesen érezhető a különbség ha egy kicsit már fel vannak keményedve a karmantyúk! |
Szerző: | pancel [ 2008 nov. 10, 2:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Petya! Higgy nekem, tényleg ütnie kell picit a tárcsának. Sajnos csak egy lengyel képet találtam róla, de belinkelem: ![]() Itt nem milliméterekről, illetve tizedmilliméterekről, mindössze 15 századmilliméterről van szó (d1-d2 különbségének értéke), amely hőterhelés hatására megnövekszik, egészséges körülmények között ha jól tudom, a tárcsa vastagságnak azt hiszem 0.5%-át adhatja ki (ami egy 5 mm vastag tárcsánál 0,25mm). Ez felett berázhat a fék, ami a fékkar pulzálásához, rosszabb esetben a tárcsa töréséhez vezethet. Erre az ütésre mindenképp szükség van, mivel egyrészt a hőtágulás során (amely nem ritkán eléri a 6-700 °C-t) megnövekvő felület így irányíthatóan növekszik (teljesen sík tárcsánál nem kiszámítható, milyen irányba fog hatni a növekedés, másrészt a hőtágulásból fakadó felületi feszültséget így el lehet vezetni). A felületi feszültség irányított elvezetésére azért van szükség, mert vegyünk egy városi közlekedésben résztvevő autót, amelynél ha percenként számolunk egy fékezést, akkor egy óra alatt hatvanszor éri hőterhelés a tárcsát. Ezt ha évi száz nappal, öt éves élettartammal számolom, akkor 60x100x5=30.000 hőterhelés, amit egy magas széntartalmú kovácsoltvas alkatrész nehezen visel. Ha esztergályos, esetleg valami rokon vasas szakmád van, akkor tudod Te is, hogy amikor felszabályzás során befogják a tárcsát az esztergába a szakik, először beállítják, hogy a gépben síkban fusson, majd a tokmány lehúzása előtt egy picit odakoppintanak a tárcsának, hogy a tökéletes síkból egy hangyányit kitérítsék, majd leszúráskor mielőtt a érintkező felület teljesen körbeérnek, elveszik a kést a tárcsától (ideális esetben a BOmax és a d1 közötti különbség adja ki a leszabályzás mértékét, de ritkán állnak neki szórakozni a manométer felszerelésével, beállításával). Ha teljesen síkba szabályozzák a tárcsát, és nem tökéletes a fékkarmantyú gumigyűrűje (esetleg a porvédő gumi kiszakadt és tele van szutyokkal a fék), akkor nincs semmi, ami biztosítsa a fékbetétek eltávolítását a tárcsától. Ezért kell picit ütnie. Bármi nagyképűség nélkül mondhatom, hogy háromszor volt szerencsém megtanulni mindezt egy gépszerelő, egy gépjárműtechnikusi, illetve egy harcjármű-technikusi képzés során, ráadásul még a szakmunkás vizsgám is pont ez volt (nem éreztem szerencsésnek magam, amikor ezt a tételt húztam). Ha kíváncsi vagy a pontos számításokra, előbogarászhatom valahonnan, érdekesen el lehet szórakozni vele. Ha érdekel még több részlet a tárcsafékekről, és azok hibáiról, a 2008/4. AUTO MAGAZIN számában olvashatsz róla. Üdv, pancel |
Szerző: | Petya [ 2008 nov. 10, 11:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
pancel írta: Szia Petya!
Higgy nekem, tényleg ütnie kell picit a tárcsának. Sajnos csak egy lengyel képet találtam róla, de belinkelem: pancel Hali! Nekem nem ez a szakmám, úgyhogy természetesen elfogadom amit mondasz. De az én alap műszaki érzékem még mindig azt súgja, hogy nem ez biztosítja a fék "feloldódását". Amit írtál a hőterhelés, feszültség, stb. okok már jóval elfogadhatóak nekem. Ha az én esztergályosom odabaxna egyet csak úgy "érzésből" a tárcsának és úgy szabályozná fel, hát nem biztos hogy jó szemmel nézném. Nézzünk egy példát, megint csak józan paraszti ésszel: Áll a motor. Hülyegyerek odamegy és azzal játszik, hogy húzogatja a féket (ugye nem ritka, bár a kuplung és a gáz kedveltebb szórakozás! ![]() Hozzáteszem, nekem tényleg közöm sincs a szakmához, életemben nem tanultam, csak úgy felszedegettem ami közelembe került. Úgyhogy ezúton is bocsesz, hogy megkérdőjelezem az általad leírtakat, csak nekem még mindig nem tiszta... De várom a szakmai érveket, tanuljunk! üdv, Petya |
Szerző: | FEKI [ 2008 nov. 10, 11:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm a kimerítő válaszokat! A tárcsám szinte vadi új, viszont jóval vastagabb a gyári 260-as tárcsánál. Így az SM szett felszerelésekor a 320-as tárcsához egy kissé bekoptatott betétet tudok csak betenni a nyeregbe. Így is szinte teljesen visszatolt dugattyúval férnek el. Így mindkettőtöknek igaza lehet. A tárcsához folyamatosan hozzáérő betét felforralja az olajat és valószínű, hogy a gumikarmantyú sem húzza vissza a betéteket rendesen. Viszont a tárcsa "hullámosítását" nem nagyon merem bevállalni ![]() Gondolom a végső megoldás egy új (esetleg 4 dugattyús) féknyereg beszerzése lesz. Így az átszereléskor komplett féket is cserélhetek. Ezek beszerzése jelenleg meghaladja a rendelkezésre álló forrásaimat ![]() Tehát elsőre marad a fékolaj illetve a gumikarmantyú cseréje... ha nem segít idén már nem supermotózok... Úgyis egyre sz@rabb az idő ![]() Még egyszer köszi a segítséget!!! <<<FEKI>>> |
Szerző: | Mcemru [ 2008 nov. 10, 23:05 ] |
Hozzászólás témája: | Re: FÉKOLAJ |
nekem is volt sok minden fekolajjal gond ami uzemel Motul RBF 600, semmi mas nem volt jo, elfáradt... |
Szerző: | pancel [ 2008 nov. 11, 12:00 ] |
Hozzászólás témája: | |
Petya írta: Ha az én esztergályosom odabaxna egyet csak úgy "érzésből" a tárcsának és úgy szabályozná fel, hát nem biztos hogy jó szemmel nézném....
...Hülyegyerek húzogatja a féket, hogyan tudnék elindulni a motorral? De várom a szakmai érveket, tanuljunk! üdv, Petya Na halihó! Nem kioktatásnak szántam ám a lenti mondókámat! ![]() A kérdésedre a válasz egyszerűbb, mint gondolnád: Először is szájba vágod a hülye gyereket, és mondod neki, hogy húzogassa a sajátját, másodszor meg mint minden rendes KTM-es, egykeréken indulsz el. ![]() Egyébként meg a gumigyűrű pontosan azért van, hogy szorosan tartsa a dugattyút, és nehezen, meghatározott erőnél engedje csak vissza a azt. Mitől megy az mégis vissza? Mint tudjuk, a folyadék összenyomhatatlan, de ugyanakkor széthúzhatatlan is. A főfékhengerben van egy rugó, ami ha felengeded a féket, visszatolja a dugattyút alapállásba. A visszafelé mozgó dugattyú magával "húzza" a fékfolyadékot, a fékfolyadék pedig magával "húzza" a féknyereg dugattyúját. Miért kell visszafogni a szorító gumigyűrűvel a dugattyút? Ha kopik a tárcsa, kopik a betét, a dugattyúnak követnie kell, mert ha csak egy meghatározott úton mozog a dugattyú, akkor a kopás előrehaladtával elfogy a fékünk. A gumigyűrű szerepe ilyenkor (több más funkció mellett) az, hogy a dugattyú inkább a tartály felől szívjon fékfolyadékot, minthogy a dugattyút túlzott mértékben visszahúzza. Ha ez a gumigyűrű kopott, akkor mélyebben van a fékezési pont (több utat kell a dugattyúnak megtennie, mivel nem volt ami visszafogja), vagy rá kell pumpálni a fékre, hogy egyáltalán foghasson. ...az esztergályos nem nagykalapáccsal szalad ám neki a fékednek, mert mikor rá kell koppintania, még nincs lehúzva a tokmányban a tárcsa, egy ujjal elmozdítható. ![]() Üdv, pancel |
Szerző: | pancel [ 2008 nov. 11, 12:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Idézet: Ezek beszerzése jelenleg meghaladja a rendelkezésre álló forrásaimat
![]() Ne tojj be Feki, nem kell szerintem semmilyen féket meg karmantyút venni, csak lassan, nyugodtan átgondolni, mit lehet kihozni a keretből. Először is csak cserélj fékfolyadékot, mert mint lejjebb, a szózuhatagom elején írtam, valószínű ott lesz a gond. Emru már mondott is egy okosat, próbálj ki valami verseny fékfolyadékot. Próbáld ki az IPON 300-at, vagy Emru által említett Motult, Itt válogathatsz a Racing Brake Fluid (RBF) 600-as, vagy 660-as közül. Ezek annyiban térnek el a szabvány DOT 5.1-estől, hogy a forráspontja 312 °C, a nedves forráspontja pedig 216 °C, illetve még másabb a viszkozitása melegen (kicsit hígabb). Ezzel elvileg már bírnia kell. Mivel mindhárom lehetőség verseny fékfolyadékot takar, így a nagyobb teljesítmény a sűrűbb csereperiódussal párosul (évente le kell cserélni). Szerintem elsőnek ezt próbáld ki, majd írd meg, mi lett az eredmény. Üdv, pancel |
Szerző: | FEKI [ 2008 nov. 11, 13:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nem tojok be ![]() Tegnap levittem Ócsára és befizettem a regadót ![]() (180e + egyebek) Rendszámosítom. Hétvégére elméletileg már legális motor lesz belőle. Vettem IPON 300-at, vasárnap lecserélem. Kipróbálni ugyan lehet, hogy nem fogom mivel ahhoz át kéne szerelni sm-re. Viszont most már nagyon vágyok egy kis terepezésre. Hétvégén ez a hivatalos program ![]() Jövő héten valamelyik este átszerelek. Köszi a segítséget! Mindenképp beszámolok! <<<FEKI>>> |
Szerző: | pancel [ 2008 nov. 11, 13:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
FEKI írta: Nem tojok be
![]() Tegnap levittem Ócsára és befizettem a regadót ![]() (180e + egyebek) Rendszámosítom. Hétvégére elméletileg már legális motor lesz belőle. Vettem IPON 300-at, vasárnap lecserélem. Kipróbálni ugyan lehet, hogy nem fogom mivel ahhoz át kéne szerelni sm-re. Viszont most már nagyon vágyok egy kis terepezésre. Hétvégén ez a hivatalos program ![]() Jövő héten valamelyik este átszerelek. Köszi a segítséget! Mindenképp beszámolok! <<<FEKI>>> Na látod, filléres próblémákon kár idgeskedni. ![]() Örülök, hogy összeáll a vasad! Üdv, pancel |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |