okenfold írta:
Érdeklődnék, hogy használt ex-nél mit kell nézni??(az áron kívül)
640 adventur-ről ülnék át.
Mekkora szervíz tudás kell hozzá, hogy ne kelljen hetente szervízbe vinni? Olaj csere még megy de a többi....
Nem kifejezetten EXC-hez, de vannak benne jo tanacsok:
használt motort vásárlóknak:
"Szóval kezdjük az aljával.
Felnik. Alaposan átnézni, van-e rajta padkázás, megpörgetni, miközben sztenderen van, megkérni egy másik személyt, hogy emelje meg az elejét, hogy levegőben legyen az első kerék. Igen drága a felnigörgőzés. Ha már a levegőben van és támaszkodik az oldalsztenderen, a segítő pedig tartja, akkor rángassuk is meg a villákat előre hátra a kereket oldalra, hogy van-e valami a csapágyakkal, vagy a csúszócsővel. Hátsó lengőkar ugyanez. Megrángatni oldalra, hogy ki van-e kopva a csap vagy bármi. Nem szabad megmoccannia oldalirányban. Gumiknál ha kopottak az nem jó. Nagyon drága egy garnitúra és ha középen el van kopva az első, akkor az életedet kockáztatod, ha rajtahagyod.
Villáknál, hátső rugóstagnál olajfolyást sem árt keresni, bár a felnin ilyenkor van nyoma. Mivel az újabb motorokon a csúszócsőben lévő persellyel együtt kell cserélni a szimmeringet, igen drága a szett.
Nem árt, ha rángatjuk egy kicsit a kormányt, megpróbáljuk behintáztatni, illetve ráülünk és megnézzük van-e csillapítása a hátsó rugóstagoknak vagy központinak. Találkoztam olyan SV-vel, amelynek elöl nem volt semmi csillapítása...
Általában elmondhatjuk, hogy aki custom bike-ot csinál a motorból, abból legkevesebb alakalommal sül ki valamilyen mindenki számára tetsző, vagy legalábbis pozitív irányú változás, mind kezelhetőségben, mind külalakban. Vagy marhanagyot estek vele.
Vázpolírozás a leggyanúsabb eset. Felnipolírozás ugyancsak.
A sportlégszűrők, meg mindneféle racing besorolású marketingvakítások az újabb motokon mínusz lóerőket okoznak, mivel a szerelőhöz már nem tolják el, hogy összehangolják az injektorral, mert ahhoz egy teljesen más térkép kellene, nem elég simán CO-t tekergetni. Vagy Power Commandert kellene belevenni sok pénzért. Ezek meg sokkal drágábbak, mint egy sportlégszűrő. A blokkon külsérelmi nyomokat nem nehéz találni. Mindent meg kell vizsgálni, ami először a földhöz ér borulásnál. A blokk állapotát csak körbe lehet lőni mostanság a használtmotorpiacon. Az aktuális km óra állásokat nem is érdemes leolvasni, inkább egy átlagot kell számolni az évekkel. Pl szorozzuk meg a gép éveinek számát kb 6000 km-el. Korántsem lehetünk tisztában így sem a valós km értékekkel, de egyből ki lehet szűrni a nagyon irreális értékeket.
Ha nincs nálunk éppen kompressziómérő, vagy nincs lehetőség mérni, akkor a kartelgáz mennyiségéről talán következthetünk arra, mennyire van elkopva. Illetve a km értékeket érdemes összevetni a szervizkönyvben leírt cserékkel, vagy ellenőrzésekkel. Pl egy 1X 000 km -es motornak bontlannak kell lennie a szelepfedelének. Vagy az első guminak a gyárinak kellene lennie, illetve a hátsó fékbetét sem kopik el ennyi idő alatt. Ez könnyen lebuktathatja a tekergetős tulajokat.
Ha valami baja van a motornak, vagy estek vele, ellenőrizhetjük a váz egyenességét nagyjából, ha a blokkon átmenő csavarokat kilazítjuk és elkezdjük forgatni. Ha akadni fognak, azaz elgörbültek, akkor a váz is görbe.
A kormánnyaknál sajnos ennyire pontos képen nem kapunk. Talán a hűtő alatti idomhoz lehet mérni az első kerék távolságát.
További blokk szerelgetési nyomok. Néhol gyári, néhol más bilincsek a hűtőcsöveken, stb.
Nem árt a tankot is leszerelni és alánézni, hogy mi lapul az airboxnál. A zajokra is figyeljünk, menjünk egy karikát bukóval, amikor végigváltunk az összes sebességfokozaton, hogy minden rendben-e, könnyen kapcsolható-e (kivéve régi r6 ), meg üvegeltük is egy kicsit, 90-nél a kormányt is elengedhetjük, hogy merre akar menni (természetesen ha nem egyenesen megy akkor bibi van). A zajokat később levett sisakos karikánál hallgathatjuk, ha egyáltalán mond ez valamit bármilyen embernek.
A vázat, segédvázat alaposan átnézni, levenni az üléseket. A segédváz előszeretettel törik, hajlik eséskor. Találkoztam ilyen motorral, az eladó azt mondta nekem a kisipari hegesztésre egy japán motor segédvázán, hogy a vibrációtól tört el. Nem méltattam arra sem, hogy kinevessem.
Elektormos dolgokat minden esetben nézzük át, próbáljuk ki. A rossz akku nem olcsó mulatság egy régebbi vashoz sem. Nem árt rámérni a töltőáramra. 14,x-nek kellene lennie az értéknek.
Külalaknál a gnem gyári matricák árulják el egyből a bukást, újrafényezést. Minél többet tudjunk meg interneten a kiszemel motorról. Milyen évjáratban milyen színnel jött ki, stb. Az idomok belsejében szokott hangszigetelő szivacs lenni. a kipufogónál hővisszaverő fólia. Hiányuk ugyancsak javításra utal.
Alapvetően a kopóalkatrészek állapota azt mutatja meg nekünk, hogy szezon közben mennyit kell ráköltenünk a vasra. A fékbetéteket, kuplungot nem árt ellenőrizni, a lánc, lánckerék állapotát mert rengeteg pénzt el lehet az apróságokra költeni, anélkül, hogy motorozni tudnánk. Ezek mind befolyásolják a motor árát. Azaz alkudjunk keményen.
A hirdetések szóhasználatai: egyedi megjelenés - idomok szarrá voltak törve legalább egyszer. Pályán nem volt soha - sportmotor esetében 80 százalékban hazugság
Egyébként semmi kivetnivaló nincs a pályahasználatban. A gumik minőségéről, márkájáról, kopottságáról amúgy is egyből lehet látni, hogy hol használták. Rendszeres szervizelés a lényeg, illetve az odafigyelés. A sportmotorok amúgy is erre valók.
A forgalmit sem árt átnézni, illetve a fékcsöveken megkeresni az évjáratot jelző számokat.
nagjyából ennyi jutott eszembe. Korántsem a teljesség igényével."