Sziasztok!
Új tagként azért regisztráltam az oldalra, mert ahogy a cím is mutatja motor vásárlás előtt állok. Úgy látom, hogy a fórumozók aktivitása jelentősen alább hagyott mostanában, de úgy gondolom jobb helyen nem tudnék kopogtatni a kérdéseimmel. Persze így számolnom kell az elfogultsággal is, de megpróbálok higgadtan dönteni és próbáljunk csak a tényekre koncentrálni. A motor vásárlását tavasz végére, nyár elejére tenném, mert addigra jönne össze annyi pénz, hogy nagyobb választékból tudjak válogatni, törekednék a minél fiatalabb motor vásárlására, amennyiben érdemes.
Előszó: Én 2011 tavasza óta terep motorozok amatőr / hobbi szinten. Eddig mindvégig csak japán cross motorjaim voltak (Honda, Suzuki). A cross motorok voltak elérhető árban, de sosem arra használtam, amire kitalálták őket. Mindvégig csak endurózni jártunk. Most, hogy nemrég sikerült eladni a 2000-es Suzuki RM 250-emet ismét lehetőségem van a kezembe venni a sorsomat és végre olyan motort venni - amire használnám -, egy endurot. Azt hozzá szeretném tenni, hogy leginkább 2 ütemű motorban gondolkodnék. Életemben eddig csak 2 ütemű motorjaim voltak, nem most kezdeném el a 4 ütemű motorozást. Elsősorban félek a magas szerviz költségtől. Másodszor pedig a szememben a 4t endúrók behemót traktornak tűnnek (XT,TT,XR,DR, stb.). Van egy vékony határsáv, ami még éppen elmenne (DRZ, 4t EXC, WR), mert viszonylag még elfogadhatóak számomra, de akkor sem pályáznék 4 ütemre. A korábban említett szerviz költség miatt. Másrészt már kezdem megszokni a 2 ütemet és a power szelep áldásos hatását, vékonyabb, könnyebb, nehéz terepen ugyanúgy megállják a helyüket. Japán endúrókban nem is gondolkodok, mert nem túl híresek és csak öregebb darabok érhetőek el belőlük (KDX, KMX, CRM, RMX). Így maradnak az európai motorok, amiket még valamennyire ismerek is. Rémlik a Gas Gas, mint spanyol motor, KTM és Husaberg, mint osztrák motorok és újként a TM, amiről semmit nem hallottam. KTM-ben evidens, hogy a 2t EXC-re gondolok, Gas Gas-nál az EC-re, Husabergnél a TE és a TM-nél az EN. A TM EN-ről nem tudok semmit, a Husaberg TE elérhetetlen árban van számomra, így jobbára csak a Gas Gas és a KTM jönne szóba. KTM-es oldal révén akkor az 2t EXC-ről szeretnék véleményeket, beszámolókat és minden hasznos információt hallani, ami elengedhetetlen.
Előélet: Korábban nekem elsőnek egy csővázas 1997-es Honda CR 125-öm volt. Akkor csak arra volt pénzem és mivel nagyon szerettem volna minél hamarabb motorozni, így vettem egy olyat. Kora miatt voltak vele apró hibák (vízpumpa lapátból hiányzott 3 lapát, az első ráf el volt repedve, hűtő lyukas volt). Barátom már akkor olyan motort vett, amilyet eredendően szeretett volna és azóta is kitartott mellette, egy aluvázas 1999-es Honda CR 125. Nagyon jól megtanult vele motorozni és azóta sincs semmi baja annak a motornak. Végül sikerült eladni a csővázas CR-t és sikerült vennem nekem is egy 1999-es Honda CR 125-öt. Immáron megvolt rá a pénzem, így tudtam venni egy olyat. Azzal sem volt teljes az örömöm, mert azzal sem tudtam megtanulni motorozni. Érezhetően jobb volt, mint a korábbi, de még mindig csak kínlódtam vele a partokon. Megijedtem, elengedtem a gázt és alsó fordulaton már nem indult el a motor. Elfogyott a lendület és megálltam a part közepén. Emiatt sokat kínlódtam én is és így a motor is. Egyik ismerős már akkor is egy 250-es aluvázas 1999-es CR-t hajtott. Nagyobb köbcentis volt, de mégis kevesebbet fogyasztott mint a mi 125-ös CR-ünk. Miután nagyobb köbcentis volt, így úgy gondoltuk, hogy annyi erővel már jobban boldogulnék a partokon. Kevesebbet is fogyaszt, így az tűnt a legjobb megoldásnak, ha kipróbálnánk egy 250-est. Csere miatt egy 250-es Suzuki RM lett a következő motor. Alul nagyobb nyomaték maradt, így könnyebben tudtam vele motorozni. Ám a fogyasztása lényegesen nagyobb volt, mint a CR-nek. Ha emiatt 4t motort szeretnék venni akkor nem lenne kérdés a fogyasztás. Emiatt lenne az egyik központi kérdés a fogyasztás. Melyik motorral tudnám megtenni a legnagyobb távolságot? Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy mennyi a fogyasztása és mekkora a tank. Tehát az RM-nek nagy volt a fogyasztása, de könnyebben tudtam vele motorozni. Más tényezők is beárnyékolták a motorozást. Olyan "legendákat" hallottunk az RM-ről, hogy hajlandó összetörni a power nyelv és azt benyelve a hengerben lerendez mindent, valamint sokat hallottunk váltó hibáról. Én eladtam a motort, mert a motor ugyan mentes volt ezektől a problémáktól, de a fogyasztás és a kihasználatlanság miatt nem volt használva. Az EXC-ben igazából a 250-300 köbcentis osztályban gondolkozok. Barátom azt mondja az RM alapján, hogy egy 250-es is bőven elég volna, de ha a 300-as ugyanannyit fogyasztana vagy netán kevesebbet, akkor inkább az volna a nekem való. Nyilván reklám ez a KTM-nek, hogy nagyon sokan az ő motorjukkal indulnak el a nevesebb versenyeken (pl.: Romaniacs, aminek én is lelkes nézője vagyok). De ha ők végig tudnak menni egy olyan pályán, akkor az én kezdő tudásomnak is elegendő lehet az általam használt terepeken. Barátom a 250-es RM erejéből és kezelhetetlenségéből indul ki, de azért van különbség a cross és az enduro között is. A 300-astól nagyobb motorokban nem is gondolkozok (EXC 360-380), mert azt már én is túlzásnak tartom, még ha kevesebbet is fogyaszt és még annyira sem kell pörgetni terepen.
Tézisek: 1) Amikor valakit a fogyasztásról faggattam, akkor ő az alábbi állítást tette: "Minél nagyobb köbcentis a motor és minél kisebb fordulaton kell üzemeltetni annál kevesebbet fogyaszt." A köbcenti és a fordulatszám függvénye a fogyasztás. Nekem inkább úgy tűnik, hogy egyik a másik következménye. A nagyobb köbcentis motort nem kell annyira pörgetni ugyanazon a terepen, ezt magamról tudom. Így igazából a fordulatszámtól függ a fogyasztás, ami szerintem talán a power szelepre lehet visszavezetni. Nyitott powernél nő meg a fogyasztás, mert akkor nyitottabb a henger. De ezt már én teszem hozzá. Ehhez mit tudtok hozzáfűzni?
2) Ez már a saját elképzelésem: Ha a motorok rendeltetésszerű használatát nézzük, akkor a cross motort a pályán használják, ugratnak vele, stb, míg az enduróval az erdőben, hegyekben motoroznak. A cross motornál nem figyeltek oda a fogyasztásra, mert ha fogyóban is van az üzemanyag, akkor akár el is lehet tolni a pálya szélére kannából megtankolni, míg az endurónál bajban lehetünk az üzemanyaggal három településsel arrébb fent a hegyekben egy katlan mélyében, így annál jobban odafigyeltek a fogyasztásra. Valamint az is számít, hogy alul több nyomaték legyen és kiszámíthatóbb legyen a viselkedése. Pályán nem számít, mert a crossal úgy is fordulaton van használva a motor. Endurónál pedig fontosabb, hogy emelkedőn is talán el lehessen indulni vele vagy szorult helyzetből és nem olyan idegbeteg módon. Talán emiatt is gondolja barátom elégnek nekem a 250-est. Ez is megerősít benne, hogy enduro a nekem való motor. Ha a 1) tézis helyes, akkor akár egy 250-es, akár egy 300-as EXC-vel kis fordulaton kevesebb fogyasztást lehet kihozni. Felkapcsolok a legmagasabb fokozatba és zárt powerrel, lényegében alapjáraton motorozok sík terepen. Amikor pedig odaérünk a dombokhoz, akkor úgy is kell valamennyire forgatni a motort, hogy felmenjen a parton, így az akkori fogyasztást elviselem. Így próbáltam tenni az RM-nél is, de akár hogy is 10 litert mindig megevett. Hogyan lehetne a legkisebb fogyasztást kihozni belőle?
Tudom, hogy elsősorban nem a fogyasztásnak kellene mérvadónak lennie a vásárlásnál, de a mi motorozásaink többsége úgy néz ki - amikor nem futóval visszük el a motorokat a hegyekbe -, hogy teljesen sík terepen megyünk kb. 10-20 km-t, majd onnantól kezdődik a valamivel izgalmasabb terep. Persze van mód a motorok tuningolására is. Nagyobb tankkal, több üzemanyagot vihetünk magunkkal, így ugyanakkora fogyasztással nagyobb távolságot tudunk megtenni. Márkásabb kipufogóval nagyobb erőre / nyomatékra tehet szert a motor, talán a blokk nagyobb igénybevétele nélkül. Így akár egy 250-esből is ki lehet hozni egy 300-astól elvárható erőt / nyomatékot.
Évjárat: KTM EXC 250 / 300-ból sok évjárat elérhető. Leginkább 2000-es utánit keresnék. Minél öregebb a motor ugye annál több ember keze alatt fordulhatott meg, így annál több baja lehet. Viszont ha minél fiatalabb a motor és annál drágább, úgy azt jobban féltjük és jobban félünk, hogy baja esik, ellopják, ne adj isten lefoglalják, stb. Igazából az érdekelne, hogy melyik évjáratot vagy évjáratokat ajánljátok? 2001-től már olajos kuplung van, ami hosszú vagy nehéz motorozás alatt jól jöhet. 2007-től pedig már önindító is van a motorhoz. Bár 2001-től 2007-ig kisebb (8.5 literes) tankot írnak a motorhoz, 2008-tól pedig nagyobbat (9.5 liter). Azt is olvastam, hogy 2008-tól a motor elvileg többet is fogyaszt (talán emiatt is a nagyobb tank), mást motort is raktak bele, ami talán már nem olyan mint a korábbi. Számomra azonban a 2008-as motor külsője sokkal megkapóbb. A tank kialakítása a tank idomok és úgy a motor kinézete számomra jobban tetszik. De ha a blokkja hajlamosabb tönkre menni és többet is fogyaszt akkor megmaradnék a 2007-esnél. Most a középpontban egy 2007-es KTM EXC 300 áll, egy sráccal folytatott beszélgetés alapján. Ő mondta, hogy a blokkja elvileg jobb, kevesebbet fogyaszt, de neki van rajta (lehet rá kapni) egy 11 literes tank. Kevesebbet is fogyaszt, mint a 2008-as (elvileg) és nagyobb is a tankja, így számomra most ez az ideális, mert ezzel lehet elvileg a legnagyobb távot megtenni. Az olajos kuplung és önindító ugyanúgy van rajta. Tehát milyen évjáratot ajánlotok miért és miért nem ?
Segítségeteket előre is köszönöm.
|