KTM Klub

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Gyilkosságba fullad a quadháború?

E-mail Nyomtatás
Hat milliméteres mûanyag zsinórt feszítettek ki a motorosok fejmagasságában egy bakonyi ösvényen: a FigyelõNetnek nyilatkozó Bálint az életét köszönheti annak, hogy éppen akkor állt a gépen; az esetet videón rögzítette. A motorososok és quadosok kijelölt utakat kérnek, a túrázók nyugalmat. Valakinek meg kell halnia a megoldásért?

A „baleset” a Veszprém megyei Tés környékén történt: a motoron ülõ ember nyakmagasságában feszített ki valaki egy hat milliméteres – emberi erõvel gyakorlatilag eltéphetetlen – mûanyag kötelet, amilyet vitorlások és ejtõernyõsök használnak – mondta el a FigyelõNetnek a baleset szenvedõ alanya. Mivel állt a motoron, mellpáncélja eltépte a „csapdát”, de a felkarja így is megsérült. A látleletet kiállító orvos szerint, ha a nyakával megy bele a kötélbe, az eltöri a gigacsontot, a nyelõcsövet, rosszabb esetben felszakítja a nyaki ütõeret.

Távolabb az ösvényen egy 5-6 centiméter vastag, egyméteres kihegyezett karó volt 45 fokban megdöntve a földbe ásva. A helyi erdészetre ment panaszt tenni, ahol pozitívan fogadták, megoldásként megígérték: hajlandók együttmûködni egy motorosoknak szánt erdei út kijelölésében. Nem ez volt az elsõ eset a környéken: egy másik motoros egy zöld mûanyaggal szigetelt, kifeszített drótba „futott bele”, szerencséjére olyan lassan ment, hogy nem történt baleset – mondta.


Háborús helyzet

Az ember jellemén múlik, hogyan viselkedik a nyeregben, azt meg senki nem szabhatja meg, ki vásárolhat motort vagy quadot: ez az alapja annak, hogy felelõtlen, sokszor csak divatmajmoló emberek miatt ilyen „háborús helyzet” alakult ki – nyilatkozta a FigyelõNetnek Nagyfefa, egy quados fórum üzemeltetõje. Az ilyenek kiszûrése az egész motorostársadalom érdeke lenne, de a béke érdekében az emberekkel azt is meg kell értetni, hogy a többség legálisan, kijelölt utakon, a természetben kárt nem okozva hódol hobbijának.

A quadosok nem értik, hogy mi kárt okozhatnak olyan erdészeti utakon, ahol például Kamazok járnak a kõfejtõbe, ahol az 1300 kilós erdészeti Lada Nivák „virsligumija” húszcentis árkot vájt már az útba. Több nyugat-európai országban erdei munkagépnek használják a quadot, mert erõs, minden tereppel megbirkózik, és három-négyszáz kilós tömegét vastag gumikon hordva a lehetõ legkevesebb kárt okozza a talajban.

Kompromisszumjavaslat

Erdészeti utakat szeretnének használni, és önmagukat regisztrálnák a motorosok is – nyilatkozta a FigyelõNetnek Okrutay Zsolt, kezdeményezõ. Szerte az unióban léteznek olyan kijelölt utak, amit motorosok használhatnak. Ma Magyarországon az erdõ kizárólag a vadászoké és a zöldeké, de a szombati eset után létrehoznak egy szervezetet a hobbimotorosok érdekeinek védelmére, a szembenállás felszámolására – fogalmazott.

Egyetlen megoldás a párbeszéd lenne, hivatalos helyekrõl azonban eddig nem érkezett pozitív visszajelzés – mondta. Okrutay szerint van jogosultsága egy erdõket bebarangoló útnak, amit egy hobbistákat kiszolgáló és felvállaló társaság segíthet létrehozni. Olyan helyeket lehetne kijelölni, ahol nem nagy, vagy egyáltalán nincs település, hogy senkinek semmi baja ne legyen – fogalmazott.

Hol a vége?

Ezt segíthetné egy honlap, karöltve a felügyelõ hatóságokkal, mikor, merre, milyen tevékenységet végeznek, mikor miért ne legyen ott motoros stb. Az elmúlt idõben olyan gondok merültek fel a hatóságok részérõl, hogy a motorosok nincsenek regisztrálva. Ezen segítene egy fényképes tagsági, a motorra és a bukósisakra elhelyezett azonosító szám. Cserébe egyetlen kérésük van, az illetékes szervek országszerte jelöljenek ki olyan területeket, ahol legálisan, a természet és a turisták megzavarása nélkül motorozhatnak.

A motorosok attól tartanak, hogy amíg nem sikerül ezt rendezni, egyre komolyabb atrocitások fogják érni mind a természetért kiálló személyeket, mind a motorosokat. „Nem vagyunk egyformák, és igenis vannak olyan motorosok és egyéb gépesített természetjárók, akik az adott pillanatnak élnek, és nem nézik, hogy arra még talán más is járna, ezzel teszik tönkre a motorosok renoméját” – fogalmazott.

Önszabályozás

Fenyegetésekrõl és összetûzésekrõl a quadosok is tudnak: egy gépen kombájnnal mentek át, fórumukon pedig már nem egyszer beígérték nekik is a drótkötelet. A helyzet normalizálására a rendszám bevezetése lehet egy megoldás – két évvel ezelõtt még gond nélkül regisztrálták a quadokat –, aminek segítségével kiszûrhetik a tilosban járókat. Sõt, rendszám nélkül a hatóságok küldik az erdõbe a quadosokat: azt gondolják, ott nem kaphatják el õket.

Nagyfefáék – átmenetileg – önkéntes azonosítással próbálják kívülállók számára is felismerhetõvé tenni magukat. Minden regisztráló számot, és „nevet” kap, ami késõbb honlapjukon visszakereshetõ. Kezdeményezésükhöz eddig mintegy 150-en csatlakoztak. A hivatalos regisztráció egyébként az államnak is jelentõs bevételt jelenthetne, hiszen mintegy 10 ezer quad van az országban, amely után semmilyen adót, járulékot nem kell fizetni.

A quad életet menthet

Nem tiltani kellene, hanem kezelni a problémát – fogalmazott a quados. Több reménykeltõ kezdeményezés is van, például önkormányzatok saját területükön jelölnek ki alkalmas terepet. Az így létrejövõ hálózat turisztikai bevételt jelentene a településeknek, és összeütközésektõl mentes túrákat kínálna a quadosoknak.

Azt is megtudtuk, milyen hasznos lehet a négykerekû motor: Normafáról például a Katasztrófaelhárító Csoport három quadja hozza le a sérülteket. Quaddal lehet a legeredményesebben eltûnt emberek után kutatni, mint ahogy a közelmúltban, a Piliscsaba környékén eltûnt kislány esete is megmutatta. A dunai árvíznél is nélkülözhetetlenek voltak a gépek: az átázott, megrogyott töltésekre a munkagépeknél jóval könnyebb quadok vitték fel a homokzsákokat. Ezt az emberek nem tudják, vagy nem vesznek róla tudomást, a quadosokat természetrongáló, újgazdag kártevõknek tekintik – fogalmazott Nagyfefa.