KTM Klub

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Nyomvályúváltás

E-mail Nyomtatás

Nagy leleplezésHa valaki endurózásról beszél, a KTM azonnal bevillan a képbe. Az osztrák motorgyártó 1953. óta készít motorkerékpárokat, hírnevét a terepmotorok világában alapozta meg. Az enduró- illetve krosszmotorok éppen ezért mind a mai napig a szíve csücske a mattighofeni tervezõbrigád mérnökeinek. 2008-ra szinte minden kétütemû modellt alaposan kezelésbe vettek, azonban a nagy durranás a négyütemû 450 és 530 EXC-R motor lesz.

A KTM gyár legutolsó nagy átalakulása, azaz a 90-es évek eleje óta fennhangon hirdeti mindenhol, hogy igazi off-road motorokat készít, nem pedig utánzatokat. A jelmondat is ezt tükrözi: "Ready to Race", azaz versenyre készen. A gyár minden enduró- vagy krosszmodellje azonnal benevezhetõ terepversenyre, azt nyújtja, amire az off-road motorosnak szüksége van. Nem véletlen talán, hogy tavaly ismét minden Enduró világbajnoki cím a narancsosokhoz került.

A KTM mérnökei folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken, és évrõl évre javítanak valamit a motorokon. Az EXC endurósorozat 2008-ra kompletten új vázat és hipermodern, trendi idomzatot kapott. Ezenfelül a kétütemû modellek részben megújultak, a négyütemû gépek közül pedig a kettõ nagyobbik megkapta a vadonatúj XC4 blokkot. Minden 2008-as EXC modell teljesíti az Euro3-as környezetvédelmi normákat.

Egyedi lett azi új fejidom
Egyedi lett azi új fejidom

A KTM elõzetes, 2008-as modelltájékoztatójából kiderül, hogy a váz minden EXC sorozatú gépnél megváltozott. Új, ovális oldalsó csövek, új csõméretek jellemzik a fekete színû, króm-molibdén vázat, amely könnyû, egyben nagyon stabil. A segédváz alumíniumból készült, és optimalizálták a vázhoz kapcsolódó pontjainál. Az elsõ futómûvet továbbra is a KTM közeli White Power (WP) szállítja, 48 mm-es belsõcsõ átmérõvel, fordított kivitelben. Kisebb súrlódási ellenállás, jobb visszajelzés és nagyobb csillapítási tartalék jellemzi az új teleszkópokat. A beállítások természetesen változtak, és a telók szorosabban illeszkedõ mûanyag protektort kaptak.

Az öntött alumínium hátsó lengõvilla jobban megfelel merész kanyarvételeknél, plusz jobb tapadást biztosít a guminak, egyben komfortosabb. A módosított PDS rugós tag felfüggesztés geometriáját optimalizálták, és új láncvédõt szereltek a lengõvilla alá. Hátra a jól ismert, mindenféle paraméterében állítható WP rugós tag került. A nagy és a kis sebességû nyomófokozati csillapítás mostantól külön állítható, és a külsõ ház alumíniumból készül.

Láncvezetõ másként
Láncvezetõ másként

A kerékagyakat CNC eszterga faragta ki, beléjük könnyû küllõket illesztettek, hogy csökkenjen a rugózatlan tömeg. A fekete felniket az Excel szállítja, az ultra-könnyû hullámos féktárcsák a Brembótól érkeztek, ezek teljesítménye csúcsszínvonalú, és jó az öntisztuló képességük. Elöl úszóágyazású, kétdugattyús féknyereg lassít, hátra egyetlen dugattyú került szintén hullámos féktárcsával. A KTM mindig is jó volt hûtõkben, köszönhetõen a gyár hátterének. Most egy újfajta integrált hûtõegység dolgozik a gépeken, amelynek összekötõ csöve a hengerfejtõl jön át a váz-háromszögön, majd egy T-elosztóval csatlakozik a hûtõradiátorokba. Ez könnyebb szerelhetõséget és helytakarékosságot jelent.

A kormány minõségi alumínium darab, négy különbözõ pozícióban rögzíthetõ a pilóta kívánalmának megfelelõen. A berúgókart áttervezték, könnyû, alumínium darab került ide, mûanyag taposóval. A kuplung a KTM-tõl megszokott módon hidraulikus üzemû. Az alumínium kipufogódobokat az áttervezett blokkok követelményeihez igazították, és a hangzása sem múlja felül a törvényekben megengedett értéket. Az EXC-k teljesen új idomokat kaptak. A mûanyag elemeknek nemcsak az ergonómiája jobb, de divatosak a KTM új off-road generációjának megfelelõen. A kétkomponensû mûanyagból készült lámpamaszk, a láncvédõ és az elsõ sárvédõ minõséginek hat, egyben merev, ellenáll a sérüléseknek.


Az öntött oldalsó spoilereknél a matricákat a mûanyagba ágyazták, ezzel fokozva az elemek strapabírását. Az elsõ idomon a kivágások a hûtõkrõl vezetik el a hõt, míg hátul épp a friss levegõt irányítják a légszûrõházba. A hátsó sárhányóba LED-es zárófényt integráltak. A rendszámtartó egység és az irányjelzõk könnyedén leszerelhetõk, amint közeleg a hétvégi verseny ideje. Az új elsõ lámpa karcálló mûanyagból készül, igen keskeny alakja teljesen új formát kölcsönöz az EXC fejrészének.

Az üzemanyagtankot a kedvezõbb ergonómia érdekében tervezték át. Jobb a térdkapcsolat, és a bajonettzáras tanksapka biztosan a helyén marad a terepen is, miközben könnyen tudunk tankolni, ha erre kerül a sor. A levegõszûrõ kapacitása megnõtt, ezzel elegendõ friss levegõ juthat az erõsebb motoroknak, miközben formája keskenyebb lett, ezzel is könnyítve a térdkapcsolatot. 2008-tól végre nem szükséges szerszám a légszûrõbetét cseréhez.

Új burkolatok mindenhol
Új burkolatok mindenhol

A közös karosszéria, váz- és futómûelemek után nézzük egyenként, melyek a 2008-as EXC motorok újdonságai.

 

125 EXC


A legkisebb kétütemû blokkba optimalizált dugattyú és új kompressziós gyûrû került, amely nagyobb teljesítményt és hosszabb tartósságot garantál a kompakt kis motornak. Fejlesztettek a motor karterházán, mely a gázok jobb áramlását teszi lehetõvé a karterházon belül, plusz megkapta az új V-Force 3 szívómembránt is. Mindez jobb reagálású, egyben erõsebb blokkot eredményezett. A változtatásokhoz optimalizálták a karburátor beállításait, valamint egy új gyújtásmodul került a motorba. Az elektronika két jelleggörbét tartalmaz, mely közül egy kábel segítségével kiválaszthatjuk az adott pályának leginkább megfelelõt.

200 EXC

A 200 köbcentis blokk karterházán szintén módosítottak a felömlõ csatornák áramlásának javítása érdekében. Szintén fejlesztettek a motor karterházán, mely a gázok jobb áramlását teszi lehetõvé a karterházon belül, valamint a kipufogószelep vezérlésén is módosították. Ez jobb reakciót és még inkább enduró-szerû teljesítményleadást eredményezett. A változtatásokhoz optimalizálták a karburátor beállításait, valamint új gyújtásmodul került a motorba. A 125 EXC-hez hasonlóan az elektronika két jelleggörbét tartalmaz.

250 EXC


A gázok áramlásán itt is javítottak a karterház átformálásával. Ennek köszönhetõen jobb a hengertöltés és nagyobb a teljesítmény. A blokkot kissé áttervezték, így mostantól lehetõség van az elektromos önindító beszerelésére. A gyújtásrendszert úgy tervezték át, hogy lehetõség legyen az opcionális önindító bekötésére. Szintén két jelleggörbét tartalmaz az új egység, melynek segítségével a motorkarakterisztikája és teljesítményleadása változtatható meg. Az egész pillanatok alatt, egy kábel átdugásával megoldható. A blokk belsejében immár könnyebb hajtókar dolgozik, és javult a felsõ hajtókarcsapágy olajozása. Mindez kisebb vibrációt és nagyobb megbízhatóságot nyújt a pilótának. A karburátor beállításait az új fejlesztésekhez igazították.

300 EXC-E


A legnagyobb, 300 köbcentis kétütemû blokk már tavaly megkapta extraként az önindítót, 2008-tól azonban szériában jár. A KTM elsõként szerelte fel kétütemû versenyenduróját önindítóval, és úgy tûnik, bejött neki a megoldás. A kevesebb szenvedés megéri a néhány plusz kilót, akár profi, akár kezdõ enduróst kérdezünk. A nagy köbös jószág hengerét teljesen áttervezték, ezáltal kisebb és könnyebb lett. Az optimalizált kipufogóvezérlés és a könnyebb hajtókar mind a kezelhetõséget, mind a teljesítményleadást javítja, ráadásul kisebb lett a vibráció. A fõtengelyen a könnyebb hajtókar mellett a felsõ csapágyazás olajozásán fejlesztettek, ez szintén a kisebb vibrációt és a nagyobb teherbírást segíti elõ. A maradék változtatások a többi kétütemû blokkéhoz hasonlítanak: új karterház, két jelleggörbés gyújtásmodul és a többi változáshoz hangolt karburátor.

250 EXC-F


A legkisebb RC4-es négyütemû blokkal szerelt EXC idén jelent meg elõször a kínálatban. Az újdonság a KTM nemrég kifejlesztett új generációs motorcsaládjának elsõ tagját kapta. A modern, kompakt könnyû blokk 2008-ra új kipufogó oldali vezérmûtengelyt kapott az élénkebb gázreakció, a nagyobb teljesítmény és a jobb felsõ tartománybeli nyomaték érdekében. A vékonyabb szelepemelõk ultrakönnyû titánszelepek használatát tették lehetõvé az új szeleprugókkal és szelepvezetõkkel egyetemben, hogy minimalizálni lehessen a mozgó tömegeket. Ez elõsegíti a maximális szelepnyitást, illetve javítja a megbízhatóságot is. Mindehhez új gyújtásmodul került a gép hátsójába, amelyben optimalizált jelleggörbét programoztak az alsó fordulatszámok jobb gázreakciója érdekében.

 

 

 

450/530 EXC-R


A KTM igazi nagy újdonságai 2008-ban a vadonatúj XC4-es blokkokkal szerelt 450 EXC-R és 530 EXC-R modellek lesznek. Ezek a négyütemû motorok képviselik az enduró E2 és E3 géposztályok - melyekben évek óta a KTM dominál a világversenyeken - utánpótlását. A 2008-ra tervezett EXC-k kompakt sportgépek, könnyebb, egyben erõsebb, OHC vezérlésû blokkal és rengeteg technikai újítással.


Az XC blokk a berúgókar mellé szériában kis méretû elektromos önindítót is kapott. Nagy elõny lehet ez a rossz helyen rosszkor lefulladó motor újraélesztésekor, amikor a pilóta már alaposan ki van fáradva. A felülvezérelt hengerfejben (OHC) négy titánszelepet mozgat egyetlen vezérmûtengely az optimalizált súlyú szelepemelõkaron át. A minimális vibráció, a nagyobb szelepátmérõk, a laposabb szelepállási szögek a teljesítmény jelentõs növekedéséhez vezetnek a gyár ígérete szerint, ráadásul mindez jobb megbízhatóság és kisebb terhelés mellett. A magnézium szelepfedél már csak hab a tortán, de ennek köszönhetõen a beállítások is könnyebben elvégezhetõk.

A kompakt fõtengely kisúlyozott, kovácsolt dugattyút mozgat rövid hajtókaron át. A kiegyensúlyozó tengely átellenesen, a fõtengely külsõ oldalán hat, így csökkenti az egyhengeres kalapács effektusát. A blokk olajozását átalakították. Két olajkör található itt, melyek egymástól függetlenül mûködnek. Az egyik a felsõ robbanótér és annak környékén végzi a kenést, míg a másik a váltó és a kuplung olajozásáért felel. Ezzel kiküszöbölték, hogy a kuplung és egyéb elemek által termelt szennyezõdés bejusson a hengerbe, annak falát véletlen se tehesse tönkre. A rendszer egyetlen olajszûrõt használ a könnyebb karbantartás érdekében.

 

Kuplungoldalról teljesen újratervezték a blokkot: integrált nyomatékszabályzó és megnövelt olajellátás jellemzi az új egységet. Ezzel már a legkeményebb terepeknek is nekivághat az EXC pilótája, hiszen a megoldás bírja az extrém megpróbáltatásokat is. A rendszer szállítója a Brembo. A spontán gyorsítások és a legjobb teljesítményleadás és kezelhetõség érdekében minden négyütemû EXC modell Keihin síktolattyús karburátort kapott 39 mm-es szívócsõ átmérõvel és gyorsító pumpával.

A KTM egyelõre teljes mûszaki leírást nem adott közzé 2008-as modelljeirõl, a részletes technikai leírások és a krosszmodellek bemutatása pár hónapon belül várható. Addig is mindenki megálmodhatja, melyiket szeretné kérni az idei KTM Mikulástól.

 Forrás: www.totalbike.hu