1. Az extra belsõt belül körben, szeleptõl szelepig végigvágod.
2. A szelepet jó nagy körben, ráhagyással kivágod.
3. Opcionális - A szétvágott belsõ oldalából (jó, ha mind a két oldalából) levágsz egy kis csíkot körben. (ez azért kell, hogy szerelés után amikor felfújod, akkor ne tudjon az extra belsõ befeszülni a külsõ és a felni pereme közé). Ezt én nem vágom le, de szerelés közben figyelek rá, hogy ne maradjon ott az extra belsõ.
4. Belerakom a tömlõt a bugyiba és beszerelem.
És akkor a szerelés:
Azt tudom leírni, amire én figyelek, ahogyan én haladok sorban. Lehet, hogy van jobb megoldás is, de én elég sokat kipróbáltam, elég sok emberkével beszélgettem és nézelõdtem külföldön. Alapvetõen gumicserérõl írok, de szerintem csak belsõ cserénél is gyorsabb a külsõt levenni és úgy belsõt cserélni. Ez különösen igaz, ha bugyizol, mert azt nehezebb "betömni" a külsõbe.
1. Alapvetõ kellékek. Ha gyorsan akarsz szerelni, akkor jó szerszámok kellenek.
- Szerelõvasak - én négyet használok, kettõ egyenes, kettõ görbített végû.
Hárommal is lehet szerelni gond nélkül, de lassabb. Az enyémek extra hosszúak, mert azzal tudsz gyorsan szerelni (nagy erõt tudsz kifejteni), de könnyebb kicsípni is a belsõt. Tökéletesen lehet azonban szerelni az egyszerû, bárhol kapható (pl. Auner, stb.) rövid szerelõvassal is. Nekem is olyan van az övtáskámban vesz esetére. A csavarhúzót el lehet felejteni, mert könnyû kiszúrni a tömlõt és ráadásul teljesen egyenes a vége.
- Gumikalapács
- Kerekkulcs (általában 27-es) - ez minden esetben csillag, vagy dugó legyen, mert könnyû tönkretenni az anyát.
- Racsnis kulcs a vakszelephez (általában 12-es, vagy 13-as). - Ezt lehet kapni minden nagyobb barkácsáruházban. Megéri rá beruházni. Célszerû olyan vakszelepcsavart beszerezni, amilyen a KTM-eken van, mert azt könnyen lehet lazítani, húzni és és könnyebb kézzel is kezelni.
- Szelepsapka, vagy meg jobb, ha van komplett szelepet szelepsapkával (pl. amit kivagdal a bugyiból...) amivel ki tudod csavarni a szelepet.
- Gumiszerelõ paszta, vagy sima víz, amibe öntöttél egy kis kézmosót, vagy hasonlót. A lényeg, hogy egy kicsit csússzon, de könnyen kiszáradjon utána.
2. Motor középállványon, vagy hasonlón. Hátsó kerek valamennyivel a fold felett levegõben. Szerszámok hátsó kerek mellett kikészítve.
3. Tengelyanya lazítása. Anyát és alátetet, láncfeszítõ támasztékot leveszed.
4. Térddel betámasztasz a hátsó munkahengerre és magadra húzod egy erõteljes rántással a kereket. - Ez azért kell, hogy a fékbetéteket szétnyomd és késõbb ne kelljen csavarhúzóval szétnyomni, amikor vissza akarod tenni a kereket.
5. Megemeled egy kicsit egy kézzel a kereket és a másik kezeddel kiütöd
gumikalapáccsal a tengelyt. Ha rendszeresen zsírozod, vagy legálabb olajozod a tengelyt, akkor szinte kirepül a túloldalon. Figyelj, hogy lehetõleg ne repüljön ki a túloldalon a koszba.
6. A tengelyt tiszta helyre teszed (pl. belefûzöd a lábtartóba .
7. Lánc leakaszt. Kerek kivesz.
8. Vakszelep lazít.
9. Szelep kivesz. - Azért jobb elõbb lazítani a vakszelepet és utána kivenni a szelepet, mert így könnyebben bemozdul a vakszelep és így egyszerûbb lesz szerelni.
10. Külsõ kétoldalt végig betapos. - Elõtte jó, ha kézzel benyomod a vakszelepet. Fontos, hogy a vakszelepnél is beugorjon a külsõ.
11. A kereket a lánckerék oldalara fordítva teszed le. Ennek oka, hogy a lánckerék sokkal kevésbé sérülékeny, mint a tárcsa, plusz nem akad bele a kezed a lánckerék fogaiba... - Használj alá ponyvát, rongyot, stb., hogy ne menjen tele a csapagy kosszal.
12. Én a vakszelep és a szelep között kb. félúton beleteszem ez egyik görbe vasat, majd szép sorban a másik három vasat. Figyelj, hogy a két középsõ vas olyan kozel legyen egymáshoz, hogy nagy erõlködés nélkül is ki tudd emelni. A két szélsõ lehet egy kicsit messzebb, mert mire azokat emeled, mar kint van a másik kettõ.
13. A két középsõ vassal kiemeled a peremet és beakasztod a két vasat a
féktárcsába.
14. Jön a két szélsõ vas.
15. Ha ügyesen merted ki a távolságokat, akkor mar elég lesz egy vas a maradék kiemeléséhez. A két középsõ vas ilyenkor általában ki szokott esni, de jobb, ha megelõzöd és kiveszed, mert akkor nem kell késõbb keresgélni...
16. Én az egyik görbe végû vassal kiemelek meg 2-3 fogast. Itt mar lehet nagyobb távolságokat emelni. Ezután kézzel felrántom a maradék részen a külsõt. Ezt általában úgy teszem, hogy lábbal betámasztok a tárcsára.
17. Kerek felállít, két vas a nem leemelt gumiperem oldaláról átfûz a felni és a külsõ/belsõ között és rátámaszt a túloldalon a felni peremére.
18. Én szét szoktam húzni a két vasat (a köztük lévõ távolságot növelem), amíg kézzel, nagy erõkifejtés nélkül tudom. Ennek oka, hogy könnyebb leemelni a külsõt.
19. Átemelem a két vassal a külsõt arra az oldalra, ahol korábban leemeltem a peremet, és egy harmadik hosszú vasat átnyomok a két, mar bent lévõ vas között, valamelyikhez kozel. Ezt a vasat betámasztom a küllõkhöz.
20. Az utoljára betûzött vassal rányomok a külsõre úgy, hogy a másik két vas szinte kiemelhetõ legyen. Figyelj, hogy ne essenek ki, mert jobb, ha lerakod a kezed ügyébe a késõbbi keresgélést megelõzve.
21. Gumikalapáccsal elkezdem leütni a külsõt ott ahol közelebb van a vas ahhoz a részhez, ahol a külsõ átmegy a felni peremen. Általában 2-3 ütés és a külsõ leugrik a felnirõl.
22. Új külsõt kézbe, tömlõt (lehetõleg bugyisat) beletömöd és eligazítod. A tömlõbe fújj nemi levegõt, mert úgy kisebb eséllyel csíped ki. Csak annyi kell bele, hogy nagyjából kerek legyen. Ha túl sokat fújsz bele, akkor szar lesz szerelni, mert majdnem olyan, mintha tömör belsõvel szerelnél...
23. Külsõ felállít, lábszárnak dönt, felni kézbe. Én elõször beemelem a felnit a vakszelepnél a külsõbe, ráigazítom a külsõt a felni és a vakszelep közé. Figyelj, hogy a kereknek azt az oldalát emeld be így, amelyiken a lánckerék van. Ennek oka, hogy megint a lánckerékkel alul fejezd majd be a szerelést.
24. Külsõ peremet mind a két oldalán bekenem a csúszós anyaggal, amit odakészítettem. Figyelek, hogy a külsõ peremének belsõ élére is jusson. Kézzel ráfeszítem a külsõt amennyire nagy erõkifejtés nélkül tudom.
25. Leteszem a felnit a tárcsa oldalara, így felfele van a felig rajta lévõ külsõ.
26. Görbe végû vassal ráemelem általában 3-4 fesztessel a külsõt a felnire.
27. Ellenõrzöd, hogy a belsõ nem kerult-e a belsõ oldalon (mar a helyre emelt oldalon) a vakszelep és a külsõ belsõ fele közé. Beemeled a belsõt a vakszelep másik oldalán is hasonlóan figyelve az elõbbiekre.
28. Kerek átfordít tárcsával lefele, a nem beemelt perem felfele van feled.
29. Szelep betol a helyére. Én nem használok kívül szeleprögzítõ alátétet, mert a felig felfujt tömlõ és bugyi okozta merevség miatt nem szokott visszaugrani a pumpa ráhelyezésekor a szelep.
Én a vakszelephez kozel két vassal befeszítem a külsõ peremet a felni peremen belülre. Rálépek a beemelt helyen a gumira és kiveszem a vakszelephez közeli vasat.
30. Kézzel benyomod a vakszelepet amennyire tudod és a szabad vassal a vakszelep túloldalán is beemeled a külsõ peremet. Ha jól benyomtad a vakszelepet, akkor simán beugrik a gumi pereme a külsõ pereme és a vakszelep közé. Ismét megkened a külsõ mind a két oldalsó peremet a vízzel, vagy pasztával. Figyelj, hogy a peremagyon kívül is vizes legyen, hogy minél könnyebben kiugorjon majd.
31. Elindulsz a beemeléssel az egyik irányba. Egy vasat használok. Figyelj arra, hogy a külsõ mindig mely agyban maradjon. Ezt általában úgy erem el, hogy rajta térdelek.
32. Figyelj, hogy a szelepnél meg azelõtt átemeld a külsõt, mielõtt feszessé kezd válni a perem. Figyelj arra is, hogy az extra belsõ ne legyen sehol a felni és a külsõ pereme között.
33. Amikor mar feszessé válik a gumi pereme, akkor lehetõleg a kinnmaradó perem valahol a szelep és a vakszelep között feluton legyen.
34. Ekkor elõkerül a második vas, ha eddig egyet használtál, akkor a két, meg kinnlévõ oldalon szépen fokozatosan, kicsiket feszítve emeld be a külsõt. Figyelj, mert ilyenkor a legkönnyebb kicsípni a tömlõt.
35. Ha túl sokáig tartott a beemelés..., akkor ismét be kell kenned a külsõ mind a két oldalon a peremet.
36. Levegõ...
37. Ha mindenhol kipattant, ami viszonylag gyorsan megy, ha jól bekented a gumi oldalát, akkor jöhet a vakszelep meghúzása. Ez nagyon fontos. Én mindig feszesre húzom, mert egyébként könnyen elfordulhat kigyorsításkor a külsõ (általában kemény talajon jön elõ) és akkor kiszakadhat a szelep. Figyelj viszont, hogy ne húzd túl, mert akkor megszakad a vakszelep csavarja (általában kiszakad a csavar a belsõ pántból) és akkor kezdhetsz mindent elölrõl és dobhatod ki a vakszelepet. (Ez velem is többször elõfordult párszor, mire megtanultam mennyire kell meghúzni).
38. Kerek beemel. Figyelj, hogy a tárcsa becsússzon a szétfeszített betétek közé.
39. Kereket emelni és másik kézzel betolni a tengelyt felig (annyira, hogy ne essen le a kerek. - Közben figyelj, hogy a láncon is fûzd át a tengelyt!
40. Meg nincs teljesen átnyomva a tengely (én addig tolom be, ameddig meg a lengõvilla másik oldalába nem csúszik bele). Ekkor fel tudod meg könnyen akasztani a láncot. Én ezt fel szoktam tekerni úgy, hogy a kereket forgatva egyszerûen szépen feltekerem.
41. Tengely teljesen betol, meghúz.
42. Levegõnyomás ellenõrzése.
forrás:www.enduros.hu
< Előző | Következő > |
---|